Projekty realizowane w naszej szkole
Generowanie dźwięków
W związku z obchodzonym w czerwcu świętem muzyki członkowie koła informatycznego wykonali długopisami 3D model płyty gramofonowej. Zaprogramowali również płytkę Arduino tak, aby generowała dźwięki podpinając głośniczek do portu PWM. Za pomocą bloczka „generuj dźwięk” napisany program wytwarza falę prostokątną o określonej częstotliwości, a więc prosty dźwięk o różnej wysokości. Korzystając z tabeli wysokości i częstotliwości dźwięków uczniowie napisali program, który zagrał melodię piosenki „Były sobie kurki trzy”.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. #LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Opracował: Paweł Paluszczak
Układ Słoneczny
Na zajęciach koła informatycznego uczestnicy zapoznali się z planetami występującymi w układzie słonecznym, ich kolejnością i odległościami od słońca przy zachowaniu odpowiedniej skali. Każdy uczeń losował planetę, a następnie musiał obliczyć o jaką odległość ma przemieścić się robot, aby wskazać jej miejsce w układzie słonecznym. Dzieci poznając nasz układ planetarny ćwiczyły działania matematyczne, utrwalały skale, a także umiejętności programowania.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. #LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Opracował: Paweł Paluszczak
Inteligentny rower [LP]
Z okazji światowego dnia sportu uczniowie zbudowali z klocków lego inteligentny rower, który rejestrował zużycie energii podczas jazdy oraz kąt nachylenia drogi, po której się poruszał. Na podstawie wygenerowanych wykresów i własnych obserwacji, mogli doświadczalnie sprawdzić zasadę zachowania energii. Pozyskane dane pozwoliły udowodnić, iż aby rowerzysta mógł utrzymać stałą prędkość podczas jazdy pod górę musi wprowadzić do układu więcej energii. W badanym przykładzie zwiększenie energii realizowane było poprzez zwiększenie obrotów silnika. W rzeczywistej sytuacji pochodziłaby ona ze zwiększonego wysiłku podejmowanego przez rowerzystę.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. #LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Opracował: Paweł Paluszczak
Szukamy znaków wiosny [LP]
Podczas zajęć informatycznych uczniowie poszukiwali pierwszych znaków wiosny. Najpierw samodzielnie narysowali długopisami 3D elementy, które kojarzyły im się z nadejściem wiosny, a następnie umieścili je w losowych miejscach na macie. Gra polegała na zaprogramowaniu trasy robota tak, aby odnalazł wszystkie obiekty. Przy każdym z nich uczniowie przedstawili krótkie informacje, na temat wybranych oznak wiosny. Uczniowie wykazali się umiejętnościami z zakresu programowania, artystycznymi oraz współpracy w grupie.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. #LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Opracował: Paweł Paluszczak
Walentynkowe emocje [LP]
W związku ze zbliżającymi się walentynkami uczestnicy zajęć rozwijających z informatyki zaprogramowali robota Photon tak, by okazywał im pozytywne emocje. Robot jeżdżąc po macie sucho ścieralnej rysował serduszko i zatrzymywał się w wyznaczonych punktach, w których wydawał mile słowa nagrane przez uczniów oraz zmieniał kolory. Uczniowie podczas zabawy uczyli się bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii, programowania oraz okazywania własnych emocji, a także opisywania emocji innych osób. Zajęcia sprawiły im dużo radości.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. #LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Zimowa makieta [LP]
W miesiącu grudniu podczas zajęć informatycznych uczniowie wykonali makietę przedstawiającą zimowy krajobraz. Elementy makiety wykonano techniką druku 3D. Miniaturowy pociąg napędzany jest mini silnikiem z przekładnią 150:1. Do oświetlenia choinki użyto diody RGB wolno zmieniającej kolory, natomiast światło w budynkach reprezentują diody żółte imitujące płomień świecy. W celu połączenia elementów w działającą makietę uczniowie zapoznali się z podstawami lutowania elementów elektronicznych. Poprzez ćwiczenia praktyczne nauczyli się obsługi prostej stacji lutowniczej, opanowali umiejętność lutowania i najważniejsze zasady związane z tą techniką.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Opracował: Paweł Paluszczak
Dzień Majsterkowicza [LP]
W ramach dnia majsterkowicza odbyły się zajęcia, na których uczniowie wykonali z klocków lego prototypy dwóch sprzątaczy - chwytaków, które zbierają różne przedmioty. Następnie przeprowadzili testy oraz dyskusje, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie do podnoszenia przedmiotów różnej wielkości, wagi oraz kształtu. Zajęcia miały na celu przetestowanie skuteczności dwóch różnych modeli chwytaków i ustalenie, który z nich jest lepszy, na podstawie określonych kryteriów. Ćwiczenie to wpłynęło na kształcenie logicznego myślenia oraz wyciąganie i formułowanie wniosków przez uczniów.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Opracował: Paweł Paluszczak
Aktywna Tablica 2023
W 2023 roku realizowana była kolejna edycja rządowego Programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych „Aktywna tablica” na lata 2020-2024.
Program dotyczył szkół publicznych i niepublicznych. W roku 2023 nasza szkoła złożyła wniosek i skorzystała z programu. Otrzymaliśmy sprzęt i oprogramowanie do terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w wysokości 43 750. zł.
Nasza szkoła została doposażona w sprzęt komputerowy w tym monitor interaktywny oraz specjalistyczne oprogramowanie terapeutyczne.
W ramach programu koordynator programu p. Agata Minta uczestniczyła w warsztatach zorganizowanych przez specjalistów z Poznańskiego Centrum Superkomputerowo - Sieciowego. Tematem spotkania była perspektywa wykorzystania sztucznej inteligencji w szkole.
Dzień Gier Planszowych [LP]
W związku z "Dniem Gier Planszowych" odbyły się w szkole zajęcia, na których uczniowie zagrali w kółko i krzyżyk przy pomocy robotów edukacyjnych Photon. Planszę do gry wyrysował odpowiednio zaprogramowany robot na macie suchościeralnej. Znaczki kółka i krzyżyka w dwóch kolorach wydrukowali uczniowie na drukarce 3D. Na początku rywalizacji uczniowie uruchomili roboty, połączyli je z aplikacją na tabletach. Następnie przetestowali opcję joysticka, nauczyli się sterowania robotami, a później testowali aplikacje do programowania trasy robotów. Ustalili zasady gry, naprzemiennie przemieszczali się robotami po planszy. Wygrywał ten, który jako pierwszy ułożył na planszy trzy swoje znaczniki w jednej linii. Zajęcia te wpłynęły na kształcenie logicznego myślenia, wyobraźni przestrzennej oraz strategii i planowania. Wykorzystanie robotów uatrakcyjniło grę i sprawiło dzieciom sporo frajdy.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Opracował: Paweł Paluszczak
Bezpieczny przejazd kolejowy [LP]
W związku z obchodzonym w czerwcu Międzynarodowym Dniem Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowych odbyły się zajęcia, na których uczniowie wykonali makietę przejazdu drogowo – kolejowego z sygnalizacją świetlno – dźwiękową. Całość oparta była na podzespołach systemu edukacyjnego BeCreo z dodrukowanym stojakiem na sygnalizator i szlabanem, za którego ruch odpowiadał serwomechanizm. Obecność pociągu na torach wykrywał czujnik odległości. Wówczas szlaban się zamykał, uruchamiał się sygnał dźwiękowy oraz dwie diody czerwone zaczynały naprzemiennie migać. Dodatkowo operator mógł awaryjnie podnieść szlaban na dowolną wysokość za pomocą czujnika obrotu, aby np. zablokowany pojazd mógł opuścić przejazd.
Celem zajęć było zwiększenie świadomości uczniów na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowo – kolejowym, przybliżenie zagrożeń wynikających z braku ostrożności na przejazdach oraz terenach kolejowych i wzbudzenie zainteresowania zasadami właściwego zachowania w tych miejscach.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Opracował: Paweł Paluszczak
PROJEKT”LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI”-na zajęciach logopedycznych.
Podczas prowadzenia zajęć logopedycznych w roku szkolnym 2022/2023 korzystano z dyktafonów otrzymanych w projekcie. Uczniowie nagrywali realizowane na zajęciach głoski. Wspólnie dokonywano oceny nagranego materiału. Omawiano poprawność i błędy realizowanych przez uczniów głosek, w nagranym materiale. Ponownie nagrywano i odsłuchiwano z uczniami realizowane głoski. Kończąc ćwiczenia udzielane były wskazówki do pracy w domu. Uczniowie z radością i entuzjazmem pracowali z dyktafonami. Zapisy zajęć w wersji dźwiękowej są u nauczyciela logopedy dostępne dla rodziców. Efektem pracy z dyktafonami jest wrażliwość słuchowa uczniów na dźwięki.
Opracowanie M. Wojciechowska
Uniwersytet Dzieci w Klasie
„Ciekawskie pierwszaki. Jak poznawać świat w klasie?”
W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klas 1A i 1B realizowali projekt „Ciekawskie
pierwszaki. Jak poznawać świat w klasie?”. Zrealizowano 8 scenariuszy zajęć i wysłano
relację z przeprowadzonych zajęć.
Tematyka scenariuszy
1. "Każdy z nas jest inny"
2. "Jak poznać kogoś lepiej?"
3. "Co może powstać z drewna?"
4. "Kto wymyślił pieniądze?"
5. "Jak zaplanować wiosenne porządki?"
6. "Czy wszystkie zwierzęta widzą tak samo?"
7. "Jak odnaleźć się na drodze?"
8. "Po co nam Unia Europejska?"
Tematyka scenariuszy była związana z tematyką podstawy programowej do klasy 1 –
edukacja matematyczna, przyrodnicza, społeczna. Po zakończeniu projektu klasa i
wychowawca otrzymali dyplomy.
Opracowanie Mariola Brude
Ciekawscy Trzecioklasiści "Dlaczego wszystkie pytania są dobre?"
Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie klas 3 mieli okazję rozwijać swoją naturalną ciekawość, trenować umiejętność samodzielnego dochodzenia do wiedzy oraz wzmacniać kompetencje społeczne i emocjonalne.
Opracowanie Renata Cierniewska
W ramach programu "Akademia Bezpiecznego Puchatka", w klasie 1 a przeprowadzono lekcje mające na celu zwiększenie świadomości uczniów na temat bezpieczeństwa w różnych sytuacjach. Zajęcia prowadziła Agata Minta w ramach zajęć komputerowych.
1. Lekcje dotyczące bezpieczeństwa w szkole:
W trakcie września i października, przeprowadzione zostały lekcje dotyczące bezpiecznego zachowania się w szkole. Omówiono zasady bezpiecznego korzystania z narzędzi biurowych, jak nożyczki i kleje, oraz przypomniano o konieczności zachowania ostrożności podczas poruszania się po korytarzach i schodach. Uczniowie otrzymali również informacje na temat właściwego postępowania w przypadku ewakuacji.
2. Bezpieczeństwo na drodze:
Kolejnym obszarem, na którym skupiono uwagę, było bezpieczeństwo na drodze. Zorganizowane zostało wyjście na przejście dla pieszych oraz uczniowie uzupełnili tematyczną kartę pracy.
3. Bezpieczeństwo w domu:
Podczas zajęć edukacyjnych omówiono również zasady bezpieczeństwa w domu. Uczniowie uczyli się, jak unikać niebezpiecznych sytuacji w kuchni, łazience i na balkonie.
4. Bezpieczeństwo w Internecie. Uczniowie zapoznali się z zagrożeniami wynikajacymi z podawania danych w Internecie, zawierania znajomości internetowych oraz instalowania nieznanego oprogramowania.
5. Pierwsza pomoc:
Wprowadzone zostały również podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Uczniowie uczyli się, jak rozpoznawać sytuacje, w których należy wezwać pomoc medyczną oraz jak udzielać podstawowej pomocy w przypadku drobnych urazów.
Wnioski z realizacji programu "Akademia Bezpiecznego Puchatka" w klasie 1a w roku szkolnym 2022/2023:
Wprowadzenie programu "Akademia Bezpiecznego Puchatka" było bardzo wartościowe i przyniosło liczne korzyści. Uczniowie zyskali wiedzę i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa, co pozwoliło im świadomiej zachowywać się w różnych sytuacjach. Omówienie zasad bezpieczeństwa w szkole było istotne, ponieważ uczniowie mogli lepiej zrozumieć, jakie działania podjąć, aby uniknąć wypadków i zagrożeń w środowisku szkolnym. Wyposażenie ich w wiedzę na temat ewakuacji było szczególnie istotne, aby w przypadku nagłych sytuacji wiedzieli, jak się bezpiecznie zachować. Edukacja w zakresie bezpieczeństwa na drodze przyczyniła się do podniesienia świadomości uczniów na temat ryzyka i zasad ruchu drogowego. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo w domu miało kluczowe znaczenie, ponieważ to właśnie w domu dzieci spędzają większość czasu. Praktyczne wskazówki i ćwiczenia pomogły uczniom zrozumieć, jak unikać potencjalnych zagrożeń w domowych sytuacjach. Wprowadzenie podstawowych zagadnień pierwszej pomocy było ważne dla uczniów, ponieważ mogą one stanowić pierwszą linię obrony w przypadku nagłych sytuacji medycznych. Uzyskanie wiedzy na temat rozpoznawania sytuacji awaryjnych oraz umiejętności udzielania podstawowej pomocy może okazać się nieocenione w sytuacjach, gdy szybka reakcja jest kluczowa. Dzięki zdobytej wiedzy i praktycznym umiejętnościom uczniowie są teraz lepiej przygotowani do radzenia sobie w różnych sytuacjach, zarówno w szkole jak i poza nią oraz w Internecie.
Opracowanie Agata Minta
Projekt „Czyste powietrze wokół nas”
W roku szkolnym 2022/2023 został zrealizowany Przedszkolny Program Edukacji
Antytytoniowej pt. „Czyste powietrze wokół nas”. Udział w projekcie brało 22 uczniów z
klasy 1B. Zrealizowałam wszystkie scenariusze zajęć. Po zakończeniu projektu wypełniłam
Kwestionariusz Szkolnego Realizatora Programu i przesłałam go do Wielkopolskiego
Państwowego Wojewódzkiego Inspektoratu Sanitarnego.
Wnioski po realizacji projektu
Uczniowie klasy pierwszej bardzo chętnie brali udział w realizacji w/w projektu.
Posiadają bogaty zasób wiadomości na temat czystego powietrza. Aktywnie włączyli się
w realizację zagadnień. Na podstawie własnych doświadczeń, posiadanych już wcześniej
zdobytych informacji, bacznie zwracają uwagę na ochronę środowiska. Trafnie wskazują
przyczyny i skutki braku ochrony środowiska. Po realizacji zagadnień jeszcze bardziej są
wrażliwi i mają większą świadomość, aby jeszcze lepiej dbać o to czym oddychamy w
naszym otoczeniu. Myślę, że zdobyte doświadczenie dzieci zaowocuje w przyszłości.
Koordynator projektu
Mariola Bruder
Bezpieczne przejście dla pieszych [LP]
W maju obchodzimy Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Powodem jego wprowadzenia był stały wzrost liczby wypadków drogowych z udziałem pieszych, rowerzystów i motocyklistów. W ramach działań edukacyjnych, by zwrócić uwagę dzieci na kwestie bezpieczeństwa na drodze, uczniowie wykonali projekt bezpiecznego przejścia dla pieszych. Miniaturowe światła dla pojazdów załączają się dokładnie tak, jak ich rzeczywiste odpowiedniki. Sterowaniem zajmuje się kontroler Arduino. Ze względu na ograniczoną ilość diod, sygnalizator dla pieszych umieszczono na wbudowanym ekranie graficznym, na którym odliczany jest również czas do kolejnej zmiany. O możliwości przechodzenia informuje nas również sygnał dźwiękowy. Zajęcia były świetną okazją, by przypomnieć uczniom, że za bezpieczeństwo na drodze odpowiedzialni jesteśmy wszyscy, zarówno piesi, rowerzyści, jak i kierujący pojazdami.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Opracował: Paweł Paluszczak
Automatyczny system nawadniania [LP]
W ramach zajęć informatycznych uczniowie wykonali system służący do podlewania kwiatków. Projekt oparto na mikrokontrolerze Arduino Uno, który przy pomocy czujnika wilgotności gleby decyduje, kiedy należy dolać wody do doniczki. Wodę ze zbiornika pobiera pompa. Aby zabezpieczyć ją przed uszkodzeniem, przy niskim stanie wody, zasilanie pompy odłącza czujnik poziomu cieczy. Wszelkie komunikaty dla użytkownika systemu wypisywane są na ekranie LCD.
Wykorzystanie Arduino pozwoliło uczniom rozwinąć umiejętności programowania mikrokontrolerów. Uczniowie mieli okazję przekonać się, iż dzięki dostępności szerokiej gamy modułów rozszerzających funkcjonalność Arduino, istnieje możliwość budowania złożonych układów do praktycznych zastosowań.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Opracował: Paweł Paluszczak
Budowa radia na Arduino [LP]
Z okazji Dnia Radia uczniowie zbudowali swój własny odbiornik przy użyciu platformy Arduino Uno. Funkcje radiowe uzyskali za pomocą modułu tunera FM TEA5767 i właściwych bibliotek do jego obsługi. Dźwięk na wyjściu został wzmocniony modułem stereofonicznym PAM8403. Oprócz tego w projekcie wykorzystano nieco starych części, jak głośniki, antena, zasilacz, itp. Do poprawnego działania odbiornika napisano program umożliwiający wyszukiwanie stacji radiowych w paśmie FM. Odczyt częstotliwości następuje na ekranie LCD, a zmiana stacji odbywa się za pomocą przycisków wbudowanych w shielda z wyświetlaczem.
Budowa własnego radia z modułów zgodnych z Arduino udowodniła, że do realizacji własnych pomysłów wcale nie jest potrzebna szeroka wiedza elektroniczna. Zajęcia pokazały uczniom możliwości tworzenia w zasadzie dowolnych projektów na platformie Arduino przy wykorzystaniu odpowiednich dla danego celu modułów i rozszerzeń.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Opracował: Paweł Paluszczak
Lekcja wychowania fizycznego na lodowisku
Uczniowie klas 4- 8 wraz z nauczycielami wychowania fizycznego- p. Moniką, p. Ryszardem i p. Jackiem w miesiącu grudniu, styczniu i lutym chętnie uczestniczyli w zajęciach na lodowisku przy KP Wodnik. Niektórzy podczas zajęć stawiali swoje pierwsze kroki na łyżwach, inni doskonalili umiejętności w tej zimowej dyscyplinie sportu. Wszysykich, którzy jeszcze nie spróbowali swoich możliwości w jeździe na łyżwach, zachęcamy do tej aktywności fizycznej.
Do wykonania zdjęć użyty został sprzęt pozyskany w ramach projektu Laboratorium Przyszłości.
Opracowała M. Czubak - Snela
Wielkanocne dekoracje [LP]
W okresie przedświątecznym uczniowie wykonali przy pomocy drukarek 3D ozdoby wielkanocne, między innymi: zająca z koszyczkiem oraz z jajkiem niespodzianką, kurczaczki, owieczki, kwiatki, itp. Zaprojektowali i wydrukowali gładkie, białe jajka, z których następnie wykonali pisanki nanosząc kolorowe wzory za pomocą długopisów 3D. Dekoracje zostały przekazane na kiermasz charytatywny. Uczniowie mieli możliwość zapoznania się z procesem tworzenia własnych modeli przestrzennych oraz nabycia ogólnej wiedzy na temat świata druku przestrzennego.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Opracował: Paweł Paluszczak
Międzynarodowy Dzień Lego [LP]
Z okazji odbywającego się w styczniu Międzynarodowego Dnia Lego uczniowie zbudowali z klocków prototypy robotów – skoczków i zaprogramowali je do ruchu prostoliniowego. Następnie starali się wyeliminować napotkane błędy konstrukcyjne tak, aby roboty nie skręcały, poruszały się stabilnie i jak najszybciej. Pracę zwieńczył wyścig skoczków zbudowanych przez dwa zespoły uczniów.
Wykorzystanie klocków Lego pozwoliło rozwinąć umiejętności konstrukcyjne dzieci. Uczniowie zaproponowali wiele różnych pomysłów na rozwiązanie postawionego przed nimi problemu. Nauczyli się wykrywać, oceniać i usuwać nieprawidłowości w działaniu zaprojektowanego przez siebie sprzętu.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Opracował: Paweł Paluszczak
Świąteczne dekoracje [LP]
W miesiącu grudniu podczas zajęć informatycznych uczniowie zapoznali się z podstawami lutowania elementów elektronicznych na przykładzie świątecznych ozdób: choinek, gwiazdek, dzwoneczków. Poprzez ćwiczenia praktyczne nauczyli się obsługi prostej stacji lutowniczej, opanowali umiejętność lutowania i najważniejsze zasady związane z tą techniką. Część dekoracji została wykonana w technice druku 3d, a następnie ręcznie pomalowana. Wykonane prace przystroiły szkolną pracownię.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Opracował: Paweł Paluszczak
Lekcja programowania robotów [LP]
W ramach akcji „Sprzątanie świata 2022” przeprowadzono podczas zajęć informatycznych lekcję dotyczącą zagadnień sortowania śmieci. Uczniowie przypomnieli sobie, dlaczego segregacja odpadów jest tak istotna, jakie są konsekwencje niewłaściwej segregacji oraz jakie materiały można wrzucać do kontenerów w poszególnych kolorach. W pierwszej części zajęć uczniowie rywalizowali między sobą. Sterując robotami, za pomocą interfejsu Photon Joystick, musieli umieścić rozrzucone śmieci we właściwych, samodzielnie wykonanych pojemnikach. Druga część lekcji polegała już na napisaniu stosownego programu, dzięki któremu robot uprzątnie wszystkie śmieci danego typu z zadanego obszaru.
Wykorzystanie w ramach zajęć robotów edukacyjnych Photon rozbudziło w dzieciach chęć programowania, przyniosło im wiele radości, a przede wszystkim pomogło wzbogacić proekologiczną postawę w dbaniu o naszą planetę poprzez segregację odpadów.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Opracował: Paweł Paluszczak
Matematyczny wyścig
Z okazji światowego dnia tabliczki mnożenia uczniowie napisali w scratchu program losujący dwie liczby z zakresu od 1 do 10. Użytkownik wprowadza do programu wynik mnożenia tych dwóch liczb i w przypadku prawidłowej odpowiedzi robot przemieszcza się jedno pole do przodu, natomiast błędna odpowiedź cofa go o jedno pole do tyłu. Gra toczy się do czasu, aż robot dotrze do mety. Następnie podczas zajęć zorganizowane zostały mini zawody, podczas których uczniowie podzieleni na dwie grupy ćwiczyli rachunek pamięciowy w zakresie mnożenia. Rywalizacja była bardzo wyrównana i przyniosła sporo pozytywnych emocji.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Opracował: Paweł Paluszczak
Zajęcia korekcyjno - komensacyjne z wykorzystaniem klocków (LP)
Na zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych uczniowie z klasy 3B wykorzystali klocki pozyskane w ramach programu "Laboratoria Przyszłości". Ćwiczyliśmy koncentrację, uwagę oraz orientację przestrzenną.
W zajęciach wykorzystano sprzęt pozyskany w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Opracowanie: Agata Minta
Mali konstruktorzy z klasy 2B
W bieżącym roku uczniowie wezmą aktywny udział w realizacji trzech programów profilaktycznych PSSEw Krotoszynie.. Klasy I realizować będą program ,,Czyste powietrze wokół nas”. Koordynatorem realizacji programu będzie p. Mariola Bruder- wychowawca jednej z klas I.
Klasa 4b pod opieką swego wychowawcy -p. Moniki Czubak - Snela weźmie udział w realizacji programu ,,Bieg po zdrowie”.
Program profilaktyczny ,,Jestem zbyt fajna/y na dopalacze” będą realizować uczniowie klas 7 - 8 pod opieką p.Beaty Jerzyk - nauczyciela biologii.
English Special Days- EDYCJA II
„English Special Days- EDYCJA II “to projekt mający na celu budzenie zainteresowania dzieci językiem angielskim poprzez wprowadzanie na zajęciach scenariuszy lekcji dotyczących „dni nietypowych”, uwzględniając przeróżne techniki i metody nauczania.
Projekt przeznaczony jest do realizacji od września 2022r. do maja 2023r. Przystąpią do niego klasy 1a oraz 3a wraz ze swoimi nauczycielami j. angielskiego.
Cele projektu: budzenie zainteresowania dzieci językiem angielskim, poszerzanie słownictwa czynnego, stworzenie przez nauczycieli bazy dydaktycznej przyjaznej dzieciom, pogłębianie wiedzy o otaczającym świecie poprzez prezentowanie „dnia nietypowego”, umiejętność pracy w grupie.
Uniwersytet Dzieci
Drogi Rodzicu!
Czy wiesz, że istnieje więcej niż 65% szans na to, że Twoje dziecko będzie w przyszłości pracować w zawodzie, który jeszcze nie istnieje?
Jedno jest pewne — sprawna komunikacja, praca zespołowa i projektowa, krytyczne myślenie oraz kreatywność pozwolą mu dobrze radzić sobie w dorosłym życiu, niezależnie od tego, jaką ścieżkę zawodową wybierze.
Właśnie takie umiejętności Twoje dziecko będzie rozwijać w tym roku szkolnym!
Z inicjatywy nauczycieli naszej szkoły, uczniowie klas 1 - 3 wezmą udział w projekcie Uniwersytetu Dzieci
w Klasie. Przed nimi podróż pełna naukowych odkryć, eksperymentów i poszukiwania odpowiedzi na nurtujące pytania!
Życzymy wspaniałego roku szkolnego, pełnego niezapomnianych doświadczeń!
Laboratoria Przyszłości
W roku szkolnym 2021/2022 nasza szkoła przystapiła do pogramu "Laboratoria Przyszłości". Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.
Uczniowskie Laboratoria Informatyczne
Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w projekcie Uczniowskie Laboratoria Informatyczne w ramach CSW 2020. Tematem projektu był „Inteligentny dom zasilany energią odnawialną”. Do zajęć szkoła otrzymała tablety oraz pomoce dydaktyczne.
Na zakończenie projektu uczestnicy wykonali makietę domu ze sklejki, która rzeczywiście pobierała energię ze słońca i z wiatru, a następnie zasilała nią wybrane elementy domu. Zrealizowano następujące funkcje systemu smart home:
- system alarmowy
- utrzymywanie stałej temperatury w mieszaniu
- automatyczne domykanie żaluzji na czas opadów deszczu
- zapalanie światła przed domem po wykryciu ruchu
Aby system działał poprawnie makietę wyposażono w szereg czujników i modułów
Rozmieszczenie czujników - prezentacja.mp4
Niektórymi elementami można było sterować z poziomu aplikacji.
Działanie systemu zostało omówione na poniższym filmie:
SP4 - Inteligentny dom zasilany energią odnawialną.mp4
Program Szkolny Klub Sportowy
Program "Szkolny Klub Sportowy" to działanie systemowe skierowane do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. SKS ma na celu stworzenie przestrzeni do dodatkowej aktywności fizycznej, realizowanej w formie zajęć sportowych i rekreacyjnych pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego w danej szkole. Stanowi także motywacje do podejmowania aktywności fizycznej, skupiając się w szczególności na dzieciach i młodzieży o mniejszej sprawności fizycznej, rzadziej podejmujących aktywność fizyczną w czasie wolnym oraz nieobjętych regularnymi formami aktywności fizycznej, np. treningami w klubie sportowym. Systematyczne, pozalekcyjne zajęcia sportowe w ramach Programu SKS są prowadzone w różnorodnych, nowoczesnych i atrakcyjnych formach.
Zajęcia prowadzone w ramach Programu odbywają się w 60-minutowych jednostkach treningowych, dwa razy w tygodniu, w grupach minimum 15 osobowych.
CELE PROGRAMU
1. Stymulowanie i kształtowanie nawyku podejmowania aktywności fizycznej przez dzieci i młodzież.
2. Poprawa sprawności fizycznej, stanu zdrowia oraz jakości życia dzieci i młodzieży, w tym profilaktyka nadwagi i otyłości.
3. Promocja zdrowego i aktywnego stylu życia wśród dzieci i młodzieży.
4. Zwiększenie oferty ogólnodostępnych, bezpłatnych zajęć sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży.
5. Motywowanie do podejmowania aktywności fizycznej wśród mniej aktywnych i sprawnych fizycznie dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem dziewcząt.
6. Tworzenie warunków dla rozwoju talentów oraz zainteresowań sportowych młodego pokolenia.
7. Optymalizacja wykorzystania lokalnej infrastruktury sportowej, w tym infrastruktury przyszkolnej.
8. Promocja różnorodnych sportów wśród dzieci i młodzieży.
9. Wsparcie kadr pracujących z dziećmi i młodzieżą w obszarze sportu.
Uczniowie krotoszyńskiej „Czwórki”w Ogólnopolskim Projekcie CMI
Od października 2021 roku do lipca 2022 roku uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 im. Wojska Polskiego w Krotoszynie pod opieką pani Aliny Szwarczyńskiej rozpoczną realizację ogólnopolskiego projektu, którego celem jest aktywizacja młodzieży uzdolnionej informatycznie.
Projekt CMI stanowi kompleksową koncepcję wzmocnienia polskiej edukacji informatycznej ukierunkowanej na kształcenia uzdolnionych uczniów przy zaangażowaniu najlepszych uczelni technicznych w kraju. Dzięki realizacji wskazanych celów projekt wzmocni u uczniów chęć rozwoju zainteresowań z zakresu algorytmiki i programowania, posłuży także upowszechnieniu idei konkursów informatycznych oraz wyłoni zespoły zdolne do podjęcia rywalizacji w zawodach informatycznych na poziomie krajowym oraz ogólnoświatowym.
CMI umożliwia uczestnikom odkrywanie i rozwój talentów uczniowskich, szczególnie w zakresie informatycznym, nastawionym na rozwiązywanie problemów. Między innymi poprzez start w zawodach algotymicznych i projektowych, co może dodatkowo motywować uczniów do rozwijania swoich zainteresowań i talentów.
Projekt składa się z dwóch semestrów: zimowego i letniego. Semestr letni projektu skupiony jest na zadaniach związanych z programowaniem zestawów robotów mBot Explorer Kit.
W ramach realizacji projektu otrzymano 3 zestawy robotów mBot Explorer Kit oraz fundusze finansowe na zakup sprzętu komputerowego dla opiekuna i realizacje celów projektu. Opiekunowie kółek informatycznych uczestniczą natomiast w dwusemestralnym, certyfikowanym kursie prowadzonym na jednej z 5 najlepszych uczelni technicznych w kraju:
- Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,
- Politechnika Gdańska, Politechnika Łódzka,
- Politechnika Warszawska,
- Politechnika Wrocławska.
Uczestnictwo w projekcie pozwoli uczniom rozwinąć kompetencje cyfrowe, a opiekunowi wzbogacić warsztat pracy oraz nawiązać współpracę z uczelniami w całym kraju.
Kółka informatyczne Centrum Mistrzostwa Informatycznego odbywają się w ponad 652 placówkach w całej Polsce.
Mapa Szkół CMI
Link: CMI: Mapa Szkół CMI
Odwrócona lekcja matematyki” w klasie VII A.
Metoda odwróconej lekcji to sposób na zaangażowanie uczniów w proce uczenia się i podniesienie ich motywacji do nauki. Model „odwróconej lekcji ” zakłada, że z materiałem teoretycznym uczniowie zapoznają się w domu (wiedza i rozumienie), więc na lekcję przychodzą przygotowani, a w szkole wykonują praktyczne zadania i ćwiczenia utrwalające i sprawdzające (zastosowanie, analiza i synteza). W szkole zatem dzieje się to, co tradycyjnie uczniowie robiliby sami w domu. Nauczyciel ma możliwość nadzorowania ich działań, sprawdzenia, czy uczniowie radzą sobie z materiałem, może wprowadzać także aktywniejsze formy pracy – w parach, grupach, dyskusje, projekty. Staje się dla uczniów bardziej przewodnikiem, moderatorem i mentorem niż wykładowcą. Uczniowie mają możliwość przejąć odpowiedzialność za zdobywanie wiedzy, potrafią uczyć się samodzielnie i wykorzystują teorię w praktyce; mogą też dokonywać samooceny lub oceniać się wzajemnie. Problem nierozumienia materiału lekcyjnego spada do minimum, a uczniowie przygotowani do lekcji zyskują pewność siebie niezbędną do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Innowacja „Penfriends. Razem do Egzaminu Ósmoklasisty”
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy ósmej. Czas realizacji innowacji obejmuje jeden rok szkolny z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym. Niniejsza innowacja ma na celu ćwiczenie umiejętności pisania form użytkowych, z którymi uczniowie mają największy problem podczas Egzaminu Ósmoklasisty. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do pisania w języku obcym.
Wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Penfriends. Razem do Egzaminu Ósmoklasisty” jest odpowiedzią na usprawnienie umiejętności pisania a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego na poziomie II.1 oraz wymagań egzaminacyjnych. Projekt zakłada wymianę maili między uczniami wybranej klasy ósmej z SP4 oraz SP5 w Krotoszynie. Tematyka oraz zadania z prac pisemnych układane są zgodnie z wytycznymi do egzaminu ósmoklasisty. Uczniowie biorący udział w projekcie, jako partnerzy, są dobierani losowo. Znają się tylko z imion/ksywek, są anonimowi. Koordynatorami projektu są nauczyciele uczący języka angielskiego w wymienionych szkołach. Prace są zbierane przez koordynatorów oraz przekazywane uczniom partnerskim do sprawdzenia ( z pomocą nauczyciela) . Uczniowie realizując kolejne zadania raz w miesiącu. Prace oceniane są zgodnie z zaleceniami OKE. Przy kolejnej pracy uczeń otrzymuje informacje zwrotną na temat swojego zadania. Projekt przewiduje również dodatkowo wymianę kartek świątecznych. Finalną częścią projektu jest poznanie się „w realu” oraz wspólny rajd/grzybek w czerwcu. Realizacja programu innowacyjnego projektu, pozwala na rozwijanie umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnych, wzmacnia motywację uczniów do pisania w języku obcym, rozpisane terminy uczą obowiązkowości, a żywy odbiorca stworzonej pracy uczy szacunku do jego czasu, wykonanej pracy oraz motywuje do wykazania się wiedzą i odpowiednim poziomem wypowiedzi.
Cele innowacji
Cel główny:
- nabycie umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnej w języku angielskim, obowiązującej na egzaminie ósmoklasisty
Cele szczegółowe:
- swobodne posługiwanie się językiem angielskim w słowie pisanym,
- przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego, w tym nabycie umiejętności tworzenia krótkich, prostych, spójnych i logicznych wypowiedzi pisemnych (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e-mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu,
- zachęcanie do rozwijania własnych umiejętności, pogłębiania wiedzy, nauki słownictwa, poprawnego pisania,
- kształtowanie u uczniów postawy obowiązkowości, terminowości
Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z podjęcia współpracy ze szkołą partnerską w ramach wymiany korespondencji między uczniami klas 8. Realizowany projekt ma stworzyć podstawę do zwiększenia motywacji wśród uczniów wobec podejmowanych działań. W sposób innowacyjny i kreatywny umożliwić uczniom pracę nad umiejętnościami w zakresie pisania.
Klasy partnerskie:
Klasa 8 SP nr 4 w Krotoszynie/koordynator A. Dykcik
Klasa 8 SP nr 5 w Krotoszynie/koordynator M. Koniecpolska
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Zainteresowani uczniowie klasy 5d na zajęciach kółka informatycznego "Enterek" realizowali projekt edukacyjny pn. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Wspólnie wybraliśmy temat w oparciu o posiadany księgozbiór w bibliotece szkolnej. Tematem przewodnim były wiersze Juliana Tuwima. Na początku zapoznaliśmy się z wybranymi utworami dla dzieci. Następnie zaczęliśmy tworzyć prezentację multimedialną. Na wstępie napisaliśmy kilka zdań na temat twórczości autora. Kolejne slajdy zawierają tytuł wiersza, jego fragment i ilustrację do treści wiersza. Zastosowaliśmy animację niestandartową, aby prezentacja była ciekawsza. Udział w projekcie wzięli: Igor Wolny, Wiktor Urbaniak, Maciej Walczak, Piotr Galewski, Kacper Zybała i Damian Michalik.
Mariola Bruder
>>> Prezentacje multimedialne uczniów <<<
KoderJunior - Szkoła Mistrzów Programowania
Projekt wdrażający elementy nauki programowania do edukacji wczesnoszkolnej Projekt „KoderJunior” jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 - 2020 w działaniu 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej. Działanie to zostało zaplanowane przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej. Jego celem jest przygotowanie szkół do wdrożenia nauki programowania do podstawy programowej.
Projekt „KoderJunior” obejmuje przeszkolenie nauczycieli i wsparcie ich (poprzez zaangażowanie ekspertów, trenerów i ko-trenerów) we wdrażaniu innowacyjnych metod kształtowania kompetencji programowania oraz rozwijania kompetencji cyfrowych w klasach 1-3.
Po zakończeniu szkoleń każdy nauczyciel biorący udział w projekcie zrealizuje 15 jednostek zajęć ze swoją klasą (w tym jedne poza szkołą w innowacyjnym Laboratorium Szkoły Przyszłości EduLab) na bazie scenariuszy przygotowanych przez partnerów projektu – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe.
Szkoły, które zgłoszą się do projektu zostaną wyposażone, zgodnie z przeprowadzonym przez MEN audytem, w sprzęt komputerowy, multimedialny i pomoce dydaktyczne (m. in. klocki, roboty, gry) potrzebne do przeprowadzenia zajęć z uczniami. Brakujący do realizacji zajęć sprzęt i materiały zostaną zakupione w ramach projektu, a po jego zakończeniu zostaną przekazane szkole do prowadzenia zajęć z zakresu programowania.