Uczniowie krotoszyńskiej „Czwórki” w Ogólnopolskim Projekcie CMI
Od października 2021 roku do lipca 2022 roku uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 im. Wojska Polskiego w Krotoszynie pod opieką pani Aliny Szwarczyńskiej rozpoczną realizację ogólnopolskiego projektu, którego celem jest aktywizacja młodzieży uzdolnionej informatycznie.
Projekt CMI stanowi kompleksową koncepcję wzmocnienia polskiej edukacji informatycznej ukierunkowanej na kształcenia uzdolnionych uczniów przy zaangażowaniu najlepszych uczelni technicznych w kraju. Dzięki realizacji wskazanych celów projekt wzmocni u uczniów chęć rozwoju zainteresowań z zakresu algorytmiki i programowania, posłuży także upowszechnieniu idei konkursów informatycznych oraz wyłoni zespoły zdolne do podjęcia rywalizacji w zawodach informatycznych na poziomie krajowym oraz ogólnoświatowym.
CMI umożliwia uczestnikom odkrywanie i rozwój talentów uczniowskich, szczególnie w zakresie informatycznym, nastawionym na rozwiązywanie problemów. Między innymi poprzez start w zawodach algotymicznych i projektowych, co może dodatkowo motywować uczniów do rozwijania swoich zainteresowań i talentów.
Projekt składa się z dwóch semestrów: zimowego i letniego. Semestr letni projektu skupiony jest na zadaniach związanych z programowaniem zestawów robotów mBot Explorer Kit.
W ramach realizacji projektu otrzymano 3 zestawy robotów mBot Explorer Kit oraz fundusze finansowe na zakup sprzętu komputerowego dla opiekuna i realizacje celów projektu. Opiekunowie kółek informatycznych uczestniczą natomiast w dwusemestralnym, certyfikowanym kursie prowadzonym na jednej z 5 najlepszych uczelni technicznych w kraju:
- Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,
- Politechnika Gdańska, Politechnika Łódzka,
- Politechnika Warszawska,
- Politechnika Wrocławska.
Uczestnictwo w projekcie pozwoli uczniom rozwinąć kompetencje cyfrowe, a opiekunowi wzbogacić warsztat pracy oraz nawiązać współpracę z uczelniami w całym kraju.
Kółka informatyczne Centrum Mistrzostwa Informatycznego odbywają się w ponad 652 placówkach w całej Polsce.
Mapa Szkół CMI
Link: CMI: Mapa Szkół CMI
Innowacja „Penfriends. Razem do Egzaminu Ósmoklasisty”
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy ósmej. Czas realizacji innowacji obejmuje jeden rok szkolny z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym. Niniejsza innowacja ma na celu ćwiczenie umiejętności pisania form użytkowych, z którymi uczniowie mają największy problem podczas Egzaminu Ósmoklasisty. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do pisania w języku obcym.
Wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Penfriends. Razem do Egzaminu Ósmoklasisty” jest odpowiedzią na usprawnienie umiejętności pisania a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego na poziomie II.1 oraz wymagań egzaminacyjnych. Projekt zakłada wymianę maili między uczniami wybranej klasy ósmej z SP4 oraz SP5 w Krotoszynie. Tematyka oraz zadania z prac pisemnych układane są zgodnie z wytycznymi do egzaminu ósmoklasisty. Uczniowie biorący udział w projekcie, jako partnerzy, są dobierani losowo. Znają się tylko z imion/ksywek, są anonimowi. Koordynatorami projektu są nauczyciele uczący języka angielskiego w wymienionych szkołach. Prace są zbierane przez koordynatorów oraz przekazywane uczniom partnerskim do sprawdzenia ( z pomocą nauczyciela) . Uczniowie realizując kolejne zadania raz w miesiącu. Prace oceniane są zgodnie z zaleceniami OKE. Przy kolejnej pracy uczeń otrzymuje informacje zwrotną na temat swojego zadania. Projekt przewiduje również dodatkowo wymianę kartek świątecznych. Finalną częścią projektu jest poznanie się „w realu” oraz wspólny rajd/grzybek w czerwcu. Realizacja programu innowacyjnego projektu, pozwala na rozwijanie umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnych, wzmacnia motywację uczniów do pisania w języku obcym, rozpisane terminy uczą obowiązkowości, a żywy odbiorca stworzonej pracy uczy szacunku do jego czasu, wykonanej pracy oraz motywuje do wykazania się wiedzą i odpowiednim poziomem wypowiedzi.
Cele innowacji
Cel główny:
- nabycie umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnej w języku angielskim, obowiązującej na egzaminie ósmoklasisty
Cele szczegółowe:
- swobodne posługiwanie się językiem angielskim w słowie pisanym,
- przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego, w tym nabycie umiejętności tworzenia krótkich, prostych, spójnych i logicznych wypowiedzi pisemnych (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e-mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu,
- zachęcanie do rozwijania własnych umiejętności, pogłębiania wiedzy, nauki słownictwa, poprawnego pisania,
- kształtowanie u uczniów postawy obowiązkowości, terminowości
Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z podjęcia współpracy ze szkołą partnerską w ramach wymiany korespondencji między uczniami klas 8. Realizowany projekt ma stworzyć podstawę do zwiększenia motywacji wśród uczniów wobec podejmowanych działań. W sposób innowacyjny i kreatywny umożliwić uczniom pracę nad umiejętnościami w zakresie pisania.
Klasy partnerskie:
Klasa 8 SP nr 4 w Krotoszynie/koordynator A. Dykcik
Klasa 8 SP nr 5 w Krotoszynie/koordynator M. Koniecpolska
Odwrócona lekcja matematyki” w klasie VII A.
Metoda odwróconej lekcji to sposób na zaangażowanie uczniów w proce uczenia się i podniesienie ich motywacji do nauki. Model „odwróconej lekcji ” zakłada, że z materiałem teoretycznym uczniowie zapoznają się w domu (wiedza i rozumienie), więc na lekcję przychodzą przygotowani, a w szkole wykonują praktyczne zadania i ćwiczenia utrwalające i sprawdzające (zastosowanie, analiza i synteza). W szkole zatem dzieje się to, co tradycyjnie uczniowie robiliby sami w domu. Nauczyciel ma możliwość nadzorowania ich działań, sprawdzenia, czy uczniowie radzą sobie z materiałem, może wprowadzać także aktywniejsze formy pracy – w parach, grupach, dyskusje, projekty. Staje się dla uczniów bardziej przewodnikiem, moderatorem i mentorem niż wykładowcą. Uczniowie mają możliwość przejąć odpowiedzialność za zdobywanie wiedzy, potrafią uczyć się samodzielnie i wykorzystują teorię w praktyce; mogą też dokonywać samooceny lub oceniać się wzajemnie. Problem nierozumienia materiału lekcyjnego spada do minimum, a uczniowie przygotowani do lekcji zyskują pewność siebie niezbędną do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Opracowanie i prowadzenie Anna Marcinkowska