Projekty realizowane w naszej szkole
w roku szkolnym 2017/2018
Sprawozdanie z realizacji projektu pn. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Zainteresowani uczniowie klasy 5d na zajęciach kółka informatycznego "Enterek" realizowali projekt edukacyjny pn. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Wspólnie wybraliśmy temat w oparciu o posiadany księgozbiór w bibliotece szkolnej. Tematem przewodnim były wiersze Juliana Tuwima. Na początku zapoznaliśmy się z wybranymi utworami dla dzieci. Następnie zaczęliśmy tworzyć prezentację multimedialną. Na wstępie napisaliśmy kilka zdań na temat twórczości autora. Kolejne slajdy zawierają tytuł wiersza, jego fragment i ilustrację do treści wiersza. Zastosowaliśmy animację niestandartową, aby prezentacja była ciekawsza. Udział w projekcie wzięli: Igor Wolny, Wiktor Urbaniak, Maciej Walczak, Piotr Galewski, Kacper Zybała i Damian Michalik.
Mariola Bruder
>>> Prezentacje multimedialne uczniów <<<
KoderJunior - Szkoła Mistrzów Programowania
Projekt wdrażający elementy nauki programowania do edukacji wczesnoszkolnej Projekt „KoderJunior” jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 - 2020 w działaniu 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej. Działanie to zostało zaplanowane przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej. Jego celem jest przygotowanie szkół do wdrożenia nauki programowania do podstawy programowej.
Projekt „KoderJunior” obejmuje przeszkolenie nauczycieli i wsparcie ich (poprzez zaangażowanie ekspertów, trenerów i ko-trenerów) we wdrażaniu innowacyjnych metod kształtowania kompetencji programowania oraz rozwijania kompetencji cyfrowych w klasach 1-3.
Po zakończeniu szkoleń każdy nauczyciel biorący udział w projekcie zrealizuje 15 jednostek zajęć ze swoją klasą (w tym jedne poza szkołą w innowacyjnym Laboratorium Szkoły Przyszłości EduLab) na bazie scenariuszy przygotowanych przez partnerów projektu – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe.
Szkoły, które zgłoszą się do projektu zostaną wyposażone, zgodnie z przeprowadzonym przez MEN audytem, w sprzęt komputerowy, multimedialny i pomoce dydaktyczne (m. in. klocki, roboty, gry) potrzebne do przeprowadzenia zajęć z uczniami. Brakujący do realizacji zajęć sprzęt i materiały zostaną zakupione w ramach projektu, a po jego zakończeniu zostaną przekazane szkole do prowadzenia zajęć z zakresu programowania.
Pomysłowy Rok
To cykl scenariuszy lekcji dla klas 1 - 3 realizowanych przez R. Cierniewską, L. Grzesińską i A. Mintę. Ideą programu jest świętowanie różnych okoliczności (Boże Narodzenie, Wielkanoc), a także podkreślenie wagi różnych dni (np. Walentynki, pierwszy dzień wiosny) poprzez wykorzystanie scenariuszy lekcji. Program jest przeznaczony dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Scenariusze w ramach programu są dostosowane dla klas I-III. Biorąc udział w programie, realizuje się podstawę programową oraz rozwija u uczniów umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania.
W każdym miesiącu (w dowolnie wybranym dniu) należy zrealizować jeden z podanych scenariuszy:
listopad:
Dzień Postaci z Bajek (obchodzony 5 XI): Jak mówią postaci z bajek?
Dzień Pluszowego Misia (obchodzony 25 XI): Czy misia można spotkać w lesie?
grudzień:
Dzień Praw Człowieka (obchodzony 10 XII): Po co i komu potrzebne jest prawo?
Święta Bożego Narodzenia (obchodzony 25 XII): Dlaczego świętujemy rodzinnie?
styczeń:
Dzień Inżyniera (obchodzony 6 I): Jak zbudować wytrzymały most?
Dzień Kryptologii (obchodzony 25 I): Jak przekazać tajną wiadomość?
luty:
Dzień Chorego (obchodzony 11 II): Dlaczego mam katar i boli mnie gardło?
Walentynki (obchodzony 14 II): Jak ludzie przeżywają emocje?
marzec: KONKURS!
Pierwszy Dzień Wiosny (21 III)
Dzień Matematyki (12 III)
Światowy Dzień Wody (22 III)
Międzynarodowy Dzień Teatru (27 III)
Święta Wielkanocne (1 IV)
kwiecień:
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci (obchodzony 2 IV): Jakie przygody spotykają bohaterów komiksów?
Dzień Ziemi (22 IV): Dlaczego na Ziemi jest coraz cieplej?
maj:
Międzynarodowy Dzień Telekomunikacji (obchodzony 17 V): Dlaczego możemy rozmawiać przez telefon?
Światowy Dzień Kosmosu (21 V): Czy gwiazdy naprawdę spadają?
Ze szkolnej ławki do sali wykładowej
Od stycznia 2017 roku uczniowie z klasy Pani Anny Marcinkowskiej biorą udział w comiesięcznych spotkaniach w ramach Polskiej Akademii Dzieci przy Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu. Podczas cyklicznych spotkań dzieci zdobywały wiedzę o Wikingach, poznawały właściwości owoców i warzyw oraz tajniki nowoczesnej technologii. Na pierwszym spotkaniu odbyła się uroczysta inauguracja dziecięcego roku akademickiego, podczas której uczniowie otrzymali indeksy. Obok zdobywania wiedzy, dzieci uczestniczą w zabawach muzyczno - ruchowych oraz spotykają się z rówieśnikami z innych szkół. Każde zajęcia to wspaniała zabawa!
Polska Akademia Dzieci w Dolnośląskiej Szkole Wyższej
To pierwszy na skalę międzynarodową uniwersytet prowadzony przez dzieci. Mali eksperci w trakcie wykładów naukowych, które odbywają się w ciągu roku akademickiego w ustalony dzień w szkołach wyższych, przekazują słuchaczom wiedzę z obszaru swoich zainteresowań. Celem projektu jest rozbudzanie w młodych odbiorcach ciekawości świata, chęci do realizowania własnych pomysłów oraz projektowania eksperymentów. Uczestnikami wydarzenia są dzieci w wieku od 6. do 12. lat oraz ich opiekunowie. W trakcie zajęć uczestnicy mogą zadawać pytania ekspertom. Wszyscy słuchacze posiadają imienny indeks uczelni, w której organizowane są wykłady. Każde spotkanie kończy się poczęstunkiem, a zwieńczeniem całorocznych wysiłków jest wspólna, międzynarodowa konferencja organizowana 1 czerwca w Gdańsku. Wstęp na wykłady Polskiej Akademii Dzieci jest bezpłatny.
Organizatorem Polskiej Akademii Dzieci we Wrocławiu jest Dolnośląska Szkoła Wyższa. Partnerem strategicznym projektu jest Miasto Wrocław. Patronat honorowy nad projektem objęli Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak oraz Dolnośląski Kurator Oświaty Roman Kowalczyk.
III A na wykładach Polskiej Akademii Dzieci.
Piękno Ziemi i jej tajemnice to pierwszy temat, który rozpoczął VI edycję Polskiej Akademii Dzieci organizowanej w Dolnośląskiej Szkole Wyższej. W naukowym spotkaniu bierze udział blisko 300 dzieci w wieku od 6 do 12 lat. A wśród nich uczniowie klasy III A z SP4! Jak na prawdziwych studentów przystało otrzymaliśmy Indeksy Studentów Polskiej Akademii Dzieci. Wykład otwierający VI edycję Polskiej Akademii Dzieci był o najdłuższej rzece świata i podróży marzeń do Amazonii wygłoszony przez 11-letnią Kasię i jej rówieśniczkę Olę. Gośćmi akademii byli podróżnicy, którzy zwiedzili cztery kontynenty na motocyklach. Zwiedziliśmy również Bibliotekę DSW, która zaskoczyła nas bogatym księgozbiorem oraz niespotykanym pokojem …głośnej pracy, w którym znaleźliśmy książki do oglądania.
Opracowała A. Marcinkowska
dodano 1 marca 2018 roku
Zdrowo jem, więc wiem projekt realizowany w klasie 3A
Głównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej. Zamysłem twórców projektu jest także kształcenie rodziców jako osób, od których zależy całokształt stylu życia rodziny i przekonanie ich, że warto zadbać o zdrowe odżywianie i regularną aktywność fizyczną.
Już po raz ósmy z radością zapraszamy do udziału w projekcie „Zdrowo jem, więcej wiem”, który odbędzie się pod Honorowym Patronatem Pierwszej Damy, Agaty Kornahauser - Dudy.
Pragniemy, żeby dzisiejsze dzieci za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat były zdrowymi i aktywnymi dorosłymi. Musimy pamiętać, że „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”. Dlatego tak ważne jest, aby w dzieciach wyrobić nawyki i przekonania, które pozwolą im cieszyć się zdrowym i długim życiem oraz podejmować właściwe decyzje. Wspólnie z Państwem chcemy podjąć się tej misji i właśnie dlatego zapraszamy do udziału w naszym przedsięwzięciu. Wierzymy w sens systematycznych i długofalowych działań, które pomogą nam dokonać społecznej zmiany. Do tej pory zrealizowaliśmy 7 edycji „Zdrowo jem, więcej wiem”. Jest to ogólnopolski projekt edukacji prozdrowotnej dla zerówek i klas I - III szkół podstawowych. Prowadzimy go od 2010 roku i od samego początku towarzyszy nam troska o zdrowie młodego pokolenia. Dzięki bogatej, wieloaspektowej i spójnej formule projekt doskonale wpisuje się w podstawy programowe Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Projekt "Zdrowo jem, więc wiem" to przede wszystkim:
bogata oferta edukacyjna dla zerówek i klas I-III szkół podstawowych;
baza wiedzy i scenariuszy zajęć dla nauczycieli;
szansa dla nauczycieli na podniesienie swoich kwalifikacji w zakresie edukacji związanej ze zdrowym i ekologicznym stylem życia;
szansa dla uczniów na zdobycie wiedzy o zdrowym odżywianiu oraz wyrobienie prawidłowych nawyków żywieniowych, a także zdobycie cennych umiejętności takich jak praca w grupie.
Opracowanie Anna Marcinkowska
dodano 6 marca 2018 r
Program profilaktyczny "Trzymaj formę"
W roku szkolnym 2017/2018, uczniowie klas 5 - 6 wraz z wychowawcami klas biorą udział w realizacji programu profilaktycznego "Trzymaj formę". Głównym celem programu jest propagowanie zdrowego stylu życia a przede wszystkim wyrabianie zdrowych i właściwych nawyków żywieniowych wśród dzieci i młodzieży . Realizacja programu będzie trwała przez cały rok szkolny ,zgodnie ze szkolnym Planem realizacji programu "Trzymaj formę" w roku szkolnym 2017-2018.
Szkolnym koordynatorem programu w naszej szkole została pani Edyta Piotrowska - nauczyciel przyrody w klasach czwartych we współpracy z Beatą Jerzyk- nauczycielem biologii i przyrody.
Beata Jerzyk
Ankieta dotycząca sposobu odżywiania się uczniów.
W ramach realizacji Programu profilaktycznego ,, Trzymaj formę", uczniowie klas V - VI wzięli udział w ankiecie dotyczącej sposobu odżywiania się. Ankietę opracowała Beata Jerzyk - nauczyciel biologii i przyrody klas V - VI. Badania ankietowe przeprowadzone zostały podczas lekcji przyrody i na godzinach wychowawczych w październiku 2017r. Ankiety zostaną podsumowane przez szkolnego koordynatora programu ,,Trzymaj formę" - p. Edytę Piotrowską - nauczyciela przyrody klas IV. Z wynikami przeprowadzonych ankiet zostaną zapoznani wszyscy uczniowie klas V-VI podczas godzin z wychowawcą klasy i ich rodzice podczas listopadowych zebrań.
Beata Jerzyk-nauczyciel biologii i przyrody
Akademia Bezpieczeństwa Fundacji PZU.
W projekcie wzięły udział cztery klasy z nasze szkoły. Zajęcia w ramach projektu odbyły się 16.01 2018 r.
Celem akcji było zwiększenie świadomości uczestników projektu nt. współczesnych zagrożeń oraz właściwego zachowania wobec nich, czyli edukacja w zakresie bezpieczeństwa.
Główne założenia projektu dotyczyły następujących tematów:
1. Bezpieczeństwo na drodze
2. Pierwsza pomoc
3. Bezpieczeństwo w sieci
4. Bezpieczne dorastanie
W obrębie tych tematów zaplanowano działania, które będą zarówno atrakcyjne, jak i edukacyjne dla wszystkich uczestników akcji. Uczniowie brali udział w inscenizacjach teatralnych, konkursach, quizach, trenowali bezpieczne poruszanie się rowerem po skrzyżowaniach i miejscach potencjalnie niebezpiecznych. Do pokazania niebezpiecznych zachowań wykorzystano sprzęt taki jak: alkogogle, narkogogle. Każdy z uczestników otrzymał gadżety.
W roku szkolnym 2017/2018 "Pomysłowy Rok" realizowany jest w klasach pierwszych i klasie trzeciej. Osoby pracujące ze scenariuszami: p. Renata Cierniewska, p. Lucyna Grzesińska. p. Agata Minta.